tirsdag 22. mai 2007

Ressurser på avveie

Bruk-og-kast-mentaliteten har nylig fått sitt sanne ansikt belyst i mediene gjennom vårens opprydningsaksjoner i de tusen hjem. Tonnevis av flott tøy finner daglig veien til Fretex sine innsamlingskasser, og like mange tonn finner nok veien inn i skap og skuffer fra de mange klesbutikkenes bugnende utvalg av tilbud og moter.

Daglig bombarderes postkassene av reklame og tilbud fra lokale butikkjeder. Å merke postkassa med "reklame - nei, takk" begrenser bare flommen til de 3-4 bilagene som følger med hver abonnementsavis. Flatskjermer, mobiltelefoner, sportsutstyr og grillmat fallbys forbrukere med velfylte lommebøker og kjøpelyst.

Behov er ikke noe mål på om det vil bli foretatt et kjøp i nær framtid. Forbrukerundersøkelser blir benyttet som en av mange fundamenter for å lokke fram lommeboka ved hjelp av kampanjer og tilbud. Butikkjedene skreddersyr tilbudene etter trender og motebølger, og forbrukerne surfer villig på bølgen.

Nylig kom det fram at mange som gikk til innkjøp av en trendy SUV i 2006 nå har tatt kontakt med bilforretningen de kjøpte fra for å høre om de kan få bytte den inn i en mer miljøvennlig bil. Fjorårets SUV-trend er avløst av årets miljøbil-trend. Bruk-og-kast har nå også nådd bilbransjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar